Die Geschichte der Wildwasser Paddel-Ausrüstung: Whitewater Safety Harnesses
 
The History of Whitewater Paddling Equipment: Wildwasser Rettungsgurte

 

Bevor Schwimmwesten mit integriertem Bergegurt auf dem Markt erschienen sind experimentierten die alpinen Wildwasserfahrer mit verschiedenen Arten von Brustgurten. Einige trugen einen Klettergürtel, andere hatten aus dem Segelsport abgeleitete Konstruktionen. Eine unter Last funktionierende Notauslösung hatten diese Gurte nicht, so dass bei Sicherungsaktionen und Bootsbergungen bisweilen haarsträubenden Situationen zu beobachten waren.
Der Sicherheitsgewinn und die Zeitersparnis bei der Materialbergung waren vor allem bei Führungsfahrten in Kanuschulen offensichtlich, deshalb wurde 1982 für die Kanuschule Noris eine Kleinserie aus Auto-Sicherheitsgurtband und mit Klemmdeckel-Paniköffnung hergestellt. Horst Fürsattel war damals Kanulehrer und kümmerte sich um die Produktion. Die Noris-Gurte überzeugten auch in anderen Kanuschulen und beim freien Wildwasserfahren. Das Abwerfen des Noris-Gurtes erforderte allerdings Beweglichkeit, denn nur die Brustschalle und nicht die Schulterträger waren im Notfall zu öffnen.
Mit der Vorstellung der AKC-Multi-Safe Weste kam 1983/84 die erste Schwimmweste mit einem integriertem Brustgurt und Notauslösung auf den Markt. Deren Brustgurt wurde anfangs mit einer Klemmdeckelschnalle aus weichem Kunststoff geschlossen, dem entsprechend gering war die maximale Haltekraft der ersten Serien.
Wer weiterhin ohne Schwimmweste oder mit seiner vorhandenen Weste weiterhin paddeln wollte, der konnte bald aus einem vielfältigen Angebot an Wildwasser-Brustgurten wählen. Neben den Gurten von °hf produzierte beispielsweise der Österreicher Peter Reithmeier interessante Gurte mit abstehenden Schulterträgern, die im Ernstfall besonders gut zu greifen oder mit einem Paddelhaken zu erreichen waren.
Etwa um 1990 hatten sich Schwimmwesten mit integriertem Bergegurt durchgesetzt und die Wildwasser-Brustgurte verschwanden aus den Geschäften und von den Flüssen.
 
WHITE WATER RESCUE HARNESSES
Before life jackets with an integrated safety belt appeared on the market, alpine white water boaters experimented with various types of chest harnesses. Some used a climbing harness, others had constructions derived from sailing. These harnesses did not have an emergency release that worked under load, so that sometimes hair-raising situations could be observed during securing actions and boat retrievals.
The increase in safety and the saving of time to recover equipment were especially obvious during guided tours in canoe schools. Therefore, in 1982, a small series of rescue harnesses made of car safety-belt-webbing with a Fixlock buckle was produced for the Noris Kanuschule. Horst Fürsattel was a canoe instructor at that time and took care of the production. The "Noris harness" also impressed other guides and instructors. However, releasing the Noris harness required mobility, as only the chest buckle and not the shoulder straps could be opened in an emergency.
With the introduction of the AKC Multi-Safe vest in 1983/84, the first life jacket with an integrated chest harness and emergency release came onto the market. Its chest strap was initially closed with a soft plastic buckle, and the maximum load of the first series was therefore low.
Those who wanted to continue paddling without a PFD or with their existing vest could soon choose from a wide range of whitewater chest harnesses. In addition to the °hf harnesses, the Austrian Peter Reithmeier, for example, produced harnesses with prominent shoulder straps that were particularly easy to grip or reach with a paddle hook in an emergency.
Around 1990, life jackets with integrated safety harnesses have become standard and the separate whitewater chest harnesses disappeared from shops and rivers.

 
Wildwasser Rettungsgurt PROFI
Beim PROFI blieb auch nach dem Öffnen der Notauslösung der Gurt an der Person.
Das Nachfolgemodell PROFI-C erschien 1986 und hatte vorne eine fixe Anseilschlaufe.
Am Ablaufgurt war dann eine Mehrfachumlenkung verbaut, damit lag die Bruchlast über 500 dN.
 
With the PROFI, the harness remained with the person even after the emergency release was opened.
The successor model PROFI-C appeared in 1986 and had a fixed attachment loop at the front.
A multiple reversing mechanism was then installed on the main belt, so that the breaking load was over 500 dN.

 

PROFI 1985

All the white-water rescue harnesses of °hf Kajaksport convince the user with:
- Absolutely reliable emergency release
- High quality and high maximum load
- Immediate arm release
- Perfect fit, easy operation even with wet and cold hands

 

EASY
In case of emergency release just open the Fixlock buckle and the complete harness will be thrown off.
The EASY belt proves that a white-water harness can be amazing simple and affordable for everyone.
Its breaking strength is meeting with today’s usual requirements.
Principle: Throw-Off system
Weight: 155 grams
Sizes: s / m / l
Breaking load: 210+ kg
SWL: 150 kg
Launched: March 1985

 

PROFI, PROFI-C
In case of emergency-release the framework of the harness will stay with the paddler. As this framework couldn’t get thrown off by error, the PROFI-C is also suitable for scouting.
Adjustable shoulder straps, especially strong by stainless steel buckles.
Emergency release by “sliding ring system”: Opening the buckle on your chest makes the carabiner at your back side slide off the webbing and separates you from the rope.
Maximum strength by multiple reverse of the quick-release belt.
Principle: sliding-ring system
Weight: 300 grams
Sizes: s / m / l
Breaking load: 500+ kg
SWL: 300 kg
Launched: Sept.1984. Update 1985 (25mm release belt), Update 1986 (50mm multiple reverse)

 

MASTER
In case of emergency release just open the Fixlock buckle and the complete harness will be thrown off.
Yet, despite to its extremely high safety reserves, the MASTER belt does not appear to be clumsy, but solid and elegant.
Symmetric size adjustment.
Undivided shoulder straps.
Principle: Throw-Off system
Weight: 340 grams
Sizes: m / l
Breaking load: 500+ kg
SWL: 300 kg
Launched: Sept. 1985

 
 
EASY
 

EASY, (PROFI-PLUS), MASTER
 
AKC Multisafe Weste
Ab Herbst 1988 wurde die AKC-Multi-Safe von °hf produziert, serienmäßig mit Mehrfachumlenkung am Brustgurt.
Die Zeit von separaten Rettungsgurten oder Schleppleinen am Boot ging damit zu Ende.
After autumn 1988 the AKC-Multi-Safe was produced by °hf, with multiple redirection chest belt.
The time of separate rescue belts or boat-mounted whitewater tow lines came to an end.

 

 

 

 

 

 
 
 
Mythen und Gerüchte
[ myths and rumours ]
 
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